WHO'S NUMBER ONE ?

WHO'S NUMBER ONE ?
WHO'S NUMBER ONE ?

maanantai 12. joulukuuta 2011

Mielensätasoittajat

Taikka kyllä minä ehkä ensin mieleni hiukan pahoitin, kun sillä lailla laitumelta ovelasti kiinni nappasivat. Ennen kuin huomasinkaan, olin semmoisessa karjakärryssä, ja joku mies sujautti riimun päähän ennekuin ehti timoteita sanoa. Ja sitten pihaan ja häkkiin ja kyllä siinä sitten yritin hanttiin panna, mutta minkäs teet. Kun ei irti päässyt, niin äitiä avuksi huusin (ja kaikkia muitakin) mutta ei se tullut (eikä tullut muitakaan),
Sitten alettiin kantaa ruokaa eteen ja kuivikkeita alle ja vettäkin annettiin, vaikkei minulla vielä jano ollut ja ämpäri jännitti. Sitten ne tutut ihmiset tulivat ihan lähelle ja taas minua jännitti lisää ja peruutin, mutta enhän minä mihinkään päässyt. Masusta ja heiluvaisesta silittelivät ja rauhallisesti puhelivat, ja minusta se tuntui kovin mukavalta. Tuli sitten nälkä ja jano ja kun vatsa oli täysi kyhnytettiin vielä pepusta. Kun ei tämä sitten niin hirveää ollut herkesin huutamasta ja siinä oli kaverikin ihan vieressä. Yhdessä me tallusteltiin riimun päässä pihalla ja kovasti meitä kyhnyteltiin. Yritin minä vähän leikiksi lyödä ja sarvella pikkaisen pukkia, mutta ei ne siitä perustaneet.

Tai: "Mullikka seisoi nyt tarha-aidan takana, jäykkänä ja liikkumatonna. Jos ei olisi ollut niin sydämikkö, olisi ehkä itkenytkin, itkenyt kaikkia niitä vääryyksiä, joita hän tänä kesänä oli saanut kärsiä. Viime talven oli hän vielä ollut lasten kirjoissa vasikkanavetassa. Mutta kun kevät tuli ja karja laskettiin laitumelle, koroitettiin hänet täysikäisten joukkoon ja siirrettiin heidän kanssaan ulkometsään." Juhani Aho: Mullikka